Γίνετε μέλος στο anro.gr και αποκτήστε το προνόμιο της άμεσης ενημέρωσης σχετικά με τη δράση μας.
FIRETOURIS - ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗς
Νοέμβριος, 2007
Η Αναπτυξιακή Ροδόπης – Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία Ο.Τ.Α στα πλαίσια του διακρατικού προγράμματος FIRETOURIS πραγματοποίησε συνάντηση με θέμα «Πρόληψη και διαχείριση κινδύνων πυρκαγιάς στις τουριστικές περιοχές: Μια πανευρωπαϊκή προσέγγιση στην προετοιμασία καταστροφών» στις 21 Νοεμβρίου 2007 στις Βρυξέλλες στα γραφεία της Περιφέρειας της Τοσκάνης.

Στη συνάντηση συμμετείχαν οι εταίροι του προγράμματος από την Ουγγαρία, την Τενερίφη, τη Σικελία , το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλίας και η Περιφέρεια της Δωδεκανήσου καθώς  και εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Τοπικών Φορέων του Νομού Ροδόπης όπως είναι ο κ. Κώστας Ναλμπάντης, Αντιδήμαρχος Καθαριότητας του Δήμου Κομοτηνής, ο κ. Νίκος Παπαθανασίου, Πρόεδρος του ΤΕΕ και ο κ. Σταύρος Καζάκης , Πρόεδρος του Δ.Σ. της Αναπτυξιακής Ροδόπης.

Την εκδήλωση χαιρέτισαν ο κ. Μayrhoffer, εκπρόσωπος της C.P.M.R και η κ. Ράνια Γεωργουτσάκου, εκπρόσωπος της Assembly of European Regions.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης οι τεχνικοί σύμβουλοι του προγράμματος  παρουσίασαν τη λειτουργία και τα αποτελέσματα του FIRETOURIS,  παρουσιάστηκαν τα παραδοτέα από τους εταίρους καθώς και  καλές πρακτικές, όπως ήταν η  παρουσίαση του διακρατικού προγράμματος MERP για την αποκατάσταση του σεισμού στην περιοχή του Μαρμαρά στην Τουρκία από τον Γενικό Διευθυντή της Αναπτυξιακής κ. Ευστάθιο Κεφαλίδη, ενώ εξετάστηκαν  οι πιθανότητες νέων συνεργασιών καθώς και η δυνατότητα χρηματοδοτήσεων παρόμοιων δράσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Συνεντεύξεις

Βανέσα Αποστολοπούλου, υπεύθυνη για το γραφείο της περιφέρειας ΑΜ-Θ στις Βρυξέλλες.

«Η συνεργασία μας με την Αναπτυξιακή Ροδόπης είναι εποικοδομητική».

Η Βανέσα Αποστολοπούλου είναι υπεύθυνη για το γραφείο που έχει δημιουργήσει πριν ένα χρόνο στις Βρυξέλλες η περιφέρεια ΑΜ-Θ κι έχει πετύχει τη συνεργασία  με άλλα γραφεία και οργανισμούς, σε μια προσπάθεια ν’ ακουστεί η φωνή της περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης στις Βρυξέλλες αλλά και να λαμβάνουν πλήρη ενημέρωση γύρω από τα ευρωπαϊκά προγράμματα και τεκταινόμενα και στη συνέχεια κατάλληλα να αξιοποιούνται.  

-Ποιος είναι ο στόχος δημιουργίας αυτής της δομής;

Β.Α.: Είναι το ν’ αποτελεί γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ της περιφέρειας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εδώ, αποτελούμε τη φωνή της περιφέρειας, προσπαθούμε να δικτυωθούμε, ν’ αναπτύξουμε συνεργασίες  με άλλα γραφεία, άλλες περιφέρειες καθώς κι ευρωπαϊκούς οργανισμούς και μέσα από αυτές να πετύχουμε τους στόχους της περιφέρειας ΑΜ-Θ. Επίσης, προβάλλεται η περιφέρεια ΑΜ-Θ.

Μέσα από την παρουσία του γραφείου ενημερωνόμαστε για όλα τα ευρωπαϊκά θέματα και με τη σειρά μας ενημερώνουμε την περιφέρεια, από την οποία περιμένουμε στη συνέχεια να εκδηλώσει το αντίστοιχο ενδιαφέρον, ώστε να βρούμε τους εταίρους και τα αντίστοιχα προγράμματα όπου μπορεί να ενταχθεί η περιφέρεια.

Παράλληλα, υποστηρίζουμε ομάδες που έρχονται στις Βρυξέλλες από την περιφέρεια ΑΜ-Θ, τους ξεναγούμε σε δομές και φορείς της Ε.Ε. κι επίσης τους ενημερώνουμε για το γραφείο και τη λειτουργία του.

-Από την εμπειρία σας, φορείς της περιοχής έρχονται ή απευθύνονται στο γραφείο των Βρυξελλών για να λάβουν πληροφορίες; Για παράδειγμα, συμμετέχετε στην ενημερωτική εκδήλωση που πραγματοποίησε η Αναπτυξιακή Εταιρία Ροδόπης στις Βρυξέλλες στις 21 Νοέμβρη.

Β.Α.: Η συνεργασία μας με την Αναπτυξιακή Ροδόπης και με άλλους φορείς όπως είναι το Europe Direct της Κομοτηνής είναι εποικοδομητική.

-Σε ποια δίκτυα ανήκει η περιφέρεια ΑΜ-Θ;

Β.Α.: Εμείς εδώ στις Βρυξέλλες προσπαθούμε να έχουμε συνεργασία με το δίκτυο Neebor, με την AER με το δίκτυο Water Region, με το οποίο προωθούμε προγράμματα που σχετίζονται με τη διαχείριση του νερού κι επίσης με τη CPMR, στης οποίας τα γραφεία και φιλοξενούμαστε.

-Τι είδους δυνατότητες δίνουν αυτές οι συνεργασίες στην περιφέρεια ΑΜ-Θ;

Β.Α.: Δίνουν τη δυνατότητα να ενταχθούμε σε διάφορα χρηματοδοτικά προγράμματα κι επίσης ν’ ανταλλάσσουμε καλές πρακτικές κι εμπειρίες από προγράμματα που έχουν υλοποιηθεί στο παρελθόν, έτσι ώστε να μαθαίνουμε από τα σφάλματα και να προσπαθούμε να διορθωθούμε.

-Αυτό συνεπάγεται κι επικοινωνία με στελέχη από φορείς;

Β.Α.: Πρόκειται για προσωπικές επαφές, μέσα από συχνές συναντήσεις και μέσα από αυτά προσπαθούμε να δούμε ποια προγράμματα τρέχουν και ποιους στόχους θα θέλαμε να πετύχουμε ως περιφέρειες.

-Πόσο συνηθισμένο είναι μια χώρα – μέλος της Ε.Ε. να επιλέγει να εκπροσωπηθεί δια των περιφερειών της στις Βρυξέλλες, μέσα από ένα γραφείο, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα κάποια στοιχεία της ταυτότητάς της;

Β.Α.: Ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ισπανία και η Ιταλία έχουν πολύ καλά οργανωμένα περιφερειακά γραφεία και σχεδόν όλες οι περιφέρειες εκπροσωπούνται από το δικό τους γραφείο. Πολύ καλά οργανωμένα γραφεία έχουν οι χώρες που εισήλθαν πρόσφατα στην Ε.Ε. και με τις οποίες συνεργαζόμαστε στην κατεύθυνση λήψης ωφελημάτων από την Ε.Ε.

 

Ράνια Γεωργουτσάκου, στέλεχος στην AER (Συνέλευση των Περιφερειών της Ευρώπης).

«Δεν μαθαίνεις μόνο από την καλύτερη πρακτική αλλά και από τα λάθη κάποιου άλλου».

Η Ράνια Γεωργουτσάκου είναι στέλεχος στην AER, η οποία μεταφράζεται σε Συνέλευση των Περιφερειών της Ευρώπης, ζει για χρόνια στις Βρυξέλλες και μέσα από το συγκεκριμένο οργανισμό ασχολείται με θέματα υγείας και πολιτικής προστασίας κι αυτός ήταν ο λόγος που συμμετείχε στο συνέδριο για το «FIRETOURIS» ως εμπειρογνώμονας σε θέματα πρόληψης κινδύνου.

-Ποιες είναι οι θεματικές της οργάνωσης;

Ρ.Γ.: Πρώτον είμαστε η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οργάνωση περιφερειών στην Ευρώπη με 260 μέλη από 33 χώρες, ανάμεσά τους περιφέρειες και νομαρχίες της Ελλάδος. Ασχολούμαστε με οποιαδήποτε πολιτική μπορεί μια περιφέρεια να διαθέτει μια κάποια δύναμη.

Έχουμε χωριστεί σε τρεις θεματικές επιτροπές. Η πρώτη είναι αυτή της οικονομίας και περιλαμβάνει όλα τα θέματα που σχετίζονται με περιφερειακή ανάπτυξη, τουρισμό, περιβάλλον και προστασία.

Η δεύτερη – στην οποία ανήκω – είναι η κοινωνική συνοχή, τα θέματα υγείας και η πολιτική προστασία. Η τρίτη αφορά στην παιδεία, τη νεολαία, τα ΜΜΕ.

Έχουμε και μια μικρότερη επιτροπή που ασχολείται με institutions affaires, όπως το Ευρωσύνταγμα, με οτιδήποτε είναι σχετικό με τον ορισμό και τις δυνάμεις μιας περιφέρειας.

Ασχολούμαστε με όλα αυτά τα αντικείμενα και δουλεύουμε με πολιτικούς, οι οποίοι έρχονται και μας καταθέτουν ένα πρόβλημα, μια ιδέα, ένα στόχο που θέτουν. Στην ουσία, βάζουμε μαζί περιφέρειες από διαφορετικές χώρες για να μάθουν ο ένας από τον άλλον, να εργαστούν μαζί και να καταφέρουν ο καθένας το στόχο του. 

-Εννοείτε πολιτικούς σε επίπεδο τοπικό, περιφερειών, βουλευτές;

Ρ.Γ.: Σε περιφερειακό επίπεδο. Η πρώτη μας επαφή είναι πάντα με τους περιφερειάρχες οι οποίοι είναι αιρετοί στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Στην Ελλάδα δεν συμβαίνει αυτό αλλά δουλεύουμε με νομάρχες ή νομαρχιακούς συμβούλους, όπως και με τον γενικό γραμματέα μιας περιφέρειας.

Ξεκινάμε από έναν πολιτικό γιατί θέλουμε κάποιον που να έχει τη δύναμη και τη δυνατότητα να πάρει μια απόφαση και να κάνει μια κίνηση.

-Επομένως, σας πλησιάζουν οι πολιτικοί ανάλογα με τον τομέα που τους ενδιαφέρει να ενισχύσουν και το τι επιδιώκουν να μάθουν;

Ρ.Γ.: Μπορώ από την πλευρά μου να πω ποιο είναι το σημαντικό στην Ευρώπη και την Ελλάδα αλλά αυτό που μετράει είναι το να έρθει ένας πολιτικός και να δηλώσει ποιο πρόβλημα έχει. Για παράδειγμα, να πει ότι χρειάζεται ασθενοφόρα και δε γνωρίζει πώς θα φτάσει σε απομακρυσμένες περιοχές. Θα του μεταφέρω, για παράδειγμα, ότι έχω γνωρίσει έναν Σουηδό που έχει λύσει το πρόβλημα, άρα θα έρθουν σε επαφή μεταξύ τους, θα μάθουν ο ένας από τον άλλον. Ο καλύτερος τρόπος για επικοινωνία είναι το διάλειμμα για καφέ ενός συνεδρίου.

-Από την εμπειρία σας, οι πολιτικοί ποιων χωρών είναι οι πιο ευκίνητοι, δηλαδή οι άνθρωποι που επιχειρούν να πάρουν πληροφορίες και με αποτελεσματικότητα να φτάσουν στο στόχο τους;

Ρ.Γ.: Εξαρτάται από το αντικείμενο, όλες οι περιφέρειες δεν έχουν κάποια ιδιότητα στον τομέα υγείας, οπότε δε μπορώ να διακρίνω κάποιον. Όλοι έρχονται με ταπεινότητα και σεβασμό και στην AER δεν υπάρχει το πρόβλημα του να έρθει κάποιος και να υποστηρίξει ότι έχει λύσει όλα του τα προβλήματα. Ένας Σουηδός έρχεται σ’ εμάς και ξέρει ότι θα μάθει κάτι από έναν Ρουμάνο, ο οποίος σήμερα ξεκινάει…

Υπάρχει πάντοτε αυτή η αίσθηση της συνοχής, όλοι θα μάθουν κάτι από κάποιον άλλο.

Το σημαντικό είναι ότι στην οργάνωσή μας δεν φοβάται κανείς να παραδεχτεί ότι έκανε λάθος, γιατί δεν μαθαίνεις μόνο από την καλύτερη πρακτική αλλά και από τα λάθη κάποιου άλλου.

-Οι Έλληνες έρχονται;

Ρ.Γ.: Έχουμε δυο νέα μέλη Έλληνες, τη νομαρχία του Ηρακλείου και την περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, όπως κι ενδιαφέρον από άλλες ελληνικές περιφέρειες.

Ξεκίνησαν δυναμικά. Το πρώτο θέμα που τέθηκε ήταν η πολιτική προστασία μετά τις πυρκαγιές στην Ελλάδα και πώς μπορούν η AER και οι άλλες περιφέρειες να δουλεύουν η μία με την άλλη. Κάποιοι προσπαθούν να μάθουν και να προλάβουν.

-Με ποιο τρόπο χρηματοδοτείται ο οργανισμός σας; Συμμετέχουν οικονομικά τα μέλη σας;

Ρ.Γ.: Είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός. Τα μέλη μας πληρώνουν μια ετήσια συνδρομή με βάση του πόσο μεγάλες δομές είναι και από ποια χώρα. Συνήθως για τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης – τα νέα μέλη – κάνουμε μια έκπτωση της τάξης του 25%, για να είναι αντιπροσωπευτικό των προϋπολογισμών τους.

Στη συνέχεια, μπορούμε  - εάν κάνουν συγκεκριμένα προγράμματα - να ζητήσουμε χρηματοδότηση από την Ευρώπη. Για παράδειγμα, σ’ ένα πρόγραμμα που έχουμε για την υγεία και το αλκοόλ έχουμε μια χρηματοδότηση της Ε.Ε. από το πρόγραμμα Υγεία.

Παραμένουμε, όμως ανεξάρτητοι, δεν έχουμε πολιτικό χρώμα, έχουμε πολιτικούς από όλες τις τάσεις οι οποίοι κάθονται στο ίδιο τραπέζι και συζητούν και συμβαίνει συχνά να μην ξέρουν από ποιο πολιτικό χώρο είναι ο άλλος.

-Πώς προέκυψε η συνεργασία σας με το πρόγραμμα «FIRETOURIS»;

Ρ.Γ.: Έτυχε να έχω μια επικοινωνία με τον κ. Κατσαρό από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ο οποίος μού είχε μιλήσει για τη δουλειά που κάνουν και τα πολύ ενδιαφέροντα προγράμματα και είχαμε συζητήσει για το πώς μπορώ να βρω  περιφέρειες – μέλη μας που να ενδιαφέρονται γι’ αυτούς τους τομείς.

 

Βαγγέλης Κατσαρός, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

«Θα υλοποιήσουμε το επόμενο εξάμηνο τις εθνικές προδιαγραφές πολιτικής προστασίας».

Ο Βαγγέλης Κατσαρός είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας που είναι εταίρος του προγράμματος κι έχει επίσης αναλάβει και το management του έργου. Έχει γράψει την πρόταση και συντονίζει την υλοποίηση του έργου, επομένως γνωρίζει τα λάθη που γίνονται στην Ελλάδα στον τομέα της αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών.

-Ποιες είναι οι ανάγκες της Ελλάδας σε επίπεδο  πολιτικής προστασίας, από πλευράς φορέων, υπαρχόντων υποδομών και υποδομών που χρειάζεται να γίνουν;

Β.Κ.: Τα πράγματα είναι όπως τα λέτε, ίσως και λίγο χειρότερα. Το καλό είναι ότι τελευταία οι φορείς αρχίζουν και δουλεύουν πάνω στο θέμα της πολιτικής προστασίας και το πανεπιστήμιό μας – συγκεκριμένα το Εργαστήρι Βελτιστοποίησης Συστημάτων –εδώ και 3 χρόνια ασχολείται μ’ αυτά τα θέματα, κυρίως μέσα από ευρωπαϊκά προγράμματα.

Ξεκινήσαμε και θα υλοποιήσουμε το επόμενο εξάμηνο και τις εθνικές προδιαγραφές πολιτικής προστασίας, ένα έργο που μας δόθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, σε συνεργασία με την «Μακεδονική Τεχνική». Θεωρώ ότι μ’ αυτόν τον τρόπο μπαίνουν οι βάσεις, έτσι ώστε στην επόμενη προγραμματική περίοδο, σε επίπεδο περιφερειών, νομαρχιών και δήμων, να μπορέσουν να χρηματοδοτηθούν αυτόνομα δράσεις πολιτικής προστασίας.

-Η χρηματοδότηση των δράσεων είναι το ένα κομμάτι. Το άλλο έχει να κάνει με την ύπαρξη κι εφαρμογή ενός συγκεκριμένου στρατηγικού σχεδίου που να κατευθύνει ενέργειες, στην περίπτωση μιας φυσικής καταστροφής, ανάλογα με το αν είναι φωτιά, σεισμός, πλημμύρα, σε ποια περιοχή εκδηλώνεται, ποιες ομάδες μπορούν να συνδράμουν.

Β.Κ.: Είναι μια πολύ μεγάλη ιστορία. Ουσιαστικά θέλουμε μια εξειδίκευση και μια διαφοροποίηση των υπαρχόντων σχεδίων, του λεγόμενου «Ξενοκράτη», ο οποίος είναι ένα γενικό πλαίσιο που θα πρέπει να εξειδικευτεί ανά καταστροφή και ανά επίπεδο παρέμβασης (περιφέρεια, δήμος, νομαρχία). Αυτό θα γίνει με βάση τις εθνικές προδιαγραφές, αλλά και πέρα από αυτές μέσα από τη συλλογή αποτελεσμάτων προγραμμάτων, όπως το «FIRETOURIS», που έχουν υλοποιηθεί από ελληνικούς κι ευρωπαϊκούς φορείς. Μπορούμε να γνωρίζουμε ποιες είναι οι βέλτιστες πρακτικές, τι έχει συμβεί, τι πρέπει ν’ αποφύγουμε, ώστε η χώρα μας να μπορέσει να διαδραματίσει ένα σωστό ρόλο στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών στην επικράτειά της αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Ν.Α. Μεσογείου.

-Έχετε εντοπίσει μέχρι στιγμής το που συσσωρεύονται τα προβλήματα;

 Β.Κ.: Κυρίως εστιάζονται στο ότι με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο δεν είναι ξεκάθαρο ποιες αρμοδιότητες υπάρχουν ανάμεσα στους φορείς και πώς αυτές ξεδιπλώνονται επιχειρησιακά, με την έννοια όταν συμβεί κάτι πώς ο κάθε φορέας κάνει τις δράσεις που πρέπει, πώς συντονίζονται μεταξύ τους και πώς λειτουργούν αποτελεσματικά κι αποδοτικά για το κοινωνικό σύνολο.

-Στα παραδοτέα του προγράμματος «FIRETOURIS», θα υπάρχει καταγραφή των προβλημάτων, των φορέων που μπορούν να συνεργαστούν; Ποιο είναι το θετικό που θα προκύψει;

Β.Κ.: Το καλό είναι ότι θα βγουν οι βέλτιστες πρακτικές, τι πρέπει να γίνει και να προβλεφθεί με βάση την εμπειρία και των άλλων χωρών που αντιμετωπίζουν δασικές πυρκαγιές – που είναι το αντικείμενο του «FIRETOURIS». Το σημαντικό είναι ότι μάθαμε μέσα από αυτό το πρόγραμμα να δουλεύουμε μαζί οι μεσογειακοί λαοί, οι φορείς πολιτικής προστασίας και οι φορείς άσκησης πολιτικής κι εδώ μπορούμε να χτίσουμε πολλά πράγματα. Όπως φάνηκε από τη συνάντηση στις Βρυξέλλες αλλά και τις επιμέρους συναντήσεις υπάρχει ένα μεγάλο ενδιαφέρον, κατά συνέπεια μπορεί να επεκταθεί και να δημιουργηθεί ένα μεσογειακό δίκτυο που θ’ αντιμετωπίζει τις πυρκαγιές και στη συνέχεια κι άλλες φυσικές και τεχνολογικές καταστροφές.

-Όταν μιλάμε για δίκτυο υποθέτω πως θα σχετίζεται με ειδικές ομάδες, όπως η ελληνική ΕΜΑΚ και με τη δυνατότητα να παρέμβει σε έκτακτο περιστατικό που εκδηλώνεται σε μια χώρα.

Β.Κ.: Είναι έτσι όπως το λέτε. Αυτό που λείπει αυτή τη στιγμή είναι πως σε περίπτωση μιας μεγάλης καταστροφής, είτε είναι πλημμύρα είτε πυρκαγιά είτε σεισμός κι έχουμε ανάγκη από συγκεκριμένο εξοπλισμό και ειδικότητες, να ξέρουμε ανά πάσα στιγμή στις γειτονικές χώρες ή στις χώρες που αντιμετωπίζουν αυτά τα θέματα τι είναι διαθέσιμο  και σε πόσο χρόνο μπορεί να φτάσει στην Ελλάδα. Να γνωρίζουμε σε πραγματικούς χρόνους τους ανθρώπινους πόρους και τους εξοπλισμούς που μπορούν να φτάσουν και να συνδράμουν τις προσπάθειες των εθνικών και τοπικών αρχών.

Το δεύτερο που απαιτείται είναι το να μπορέσουμε με τα απτά αποτελέσματα των έργων που υλοποιούμε να δώσουμε στις περιφέρειες και τους άλλους κρατικούς φορείς να καταλάβουν ότι πρέπει να επενδύσουν στην πολιτική προστασία σαν ένα ασφάλιστρο, ώστε να έχουμε σταθερή οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη.

-Στις περιπτώσεις φυσικών καταστροφών θεωρείτε πως εκτός από τις πολιτικές αποφάσεις που λαμβάνονται θα έπρεπε να υπάρχουν και κάποιες άλλες δομές που να μπορούν να λειτουργούν πιο άμεσα; Όπως ανάβει ένα σπίρτο και παίρνει φωτιά ένα δάσος, να υπάρχει μια δομή που να ενεργοποιείται άμεσα και να δίνονται λύσεις;

Β.Κ.: Το μόνο που μπορεί να γίνει είναι να ενισχυθούν οι τοπικές κοινωνίες και οι άνθρωποι που πρώτοι θα πάνε στην περιοχή που εκδηλώνεται κρίση ή καταστροφή, είτε πρόκειται για πολίτες είτε για εθελοντές. Εάν τους δώσει κάποιος τα κατάλληλα εργαλεία και το πλαίσιο να τ’ αξιοποιήσουν τότε μπορούν τις πρώτες κρίσιμες ώρες να κατασβήσουν τις εστίες της κρίσης και να μην επεκταθεί πολύ. Όταν ενεργοποιείται ο κρατικός μηχανισμός ή οι διεθνείς λέμε ότι αντιμετωπίστηκε η κρίση, αλλά το ζήτημα είναι τι γίνεται τις πρώτες ώρες, κατά τις οποίες μπορεί να χαθεί ή να κερδηθεί το παιχνίδι. 

Συνεντεύξεις: Μαρία Αμπατζή
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
εμφάνιση φωτογραφιών εμφάνιση φωτογραφιών εμφάνιση φωτογραφιών εμφάνιση φωτογραφιών
ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
+30 25310 34071
+30 25310 34073 Fax
© 2008, Αναπτυξιακή Ροδόπης ΑΕ | Νομικό Σημείωμα | Ισολογισμός 2015
Υλοποίηση © Πάτσαρης Σ. Παναγιώτης